Вместо изпит по математика: Матура по избор в 7-и клас

Директори с предложение до МОН
2 юли 2019 07:40, Петя Славова
25
Вместо изпит по математика: Матура по избор в 7-и клас
Снимка: архив, Булфото

Въвеждане на втора матура по предмет по избор в 7-и клас вместо сегашния изпит по математика. Това предложение ще изпратят до просветното министерство от Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България след проведеното този уикенд заседание, обясни пред "Монитор" председателят Диян Стаматов.

Според него математиката е важен предмет, но в хода на обучението си учениците изучават и други предмети, сред които история, география, биология... Външно оценяване по един от тях също може да послужи за вход за гимназия на мястото на оценката от изпита по математика. "Ако учениците имат възможност за провеждане на изпити по други предмети, те могат да кандидатстват в хуманитарни гимназии или в езикови, за които знанията по математика след това нямат толкова голяма тежест", обясни Стаматов.

В момента кандидат-гимназистите продължават образованието си с оценките си от националното външно оценяване по български език и литература и математика, като всяко училище решава дали едната да има по-голяма тежест при сформирането на бала, или да се умножават с еднакъв коефициент.

Промени ще бъдат предложени и за формата на изпитите. Стаматов обясни, че според тях новите изпити в 10-и клас трябва да бъдат с практическа насоченост и да проверяват умения, вместо учениците да зубрят материала за тях. (б.а. - за учебната 2019/2020 г. за първи път ще има национално външно оценяване и 10-и клас по български език и литература, математика, чужд език). Препитванията на четвъртокласниците пък трябвало да бъдат в дигитална среда и малко по-цветни. Тази година имаше спорове относно използването на цветни шевици на изпита по български език и литература в седми клас, защото не всички училища имали възможност да принтират снимките с цвят. Според Стаматов обаче, ако изпитите се провеждат онлайн, това няма да бъде пречка.

Периодът, в който се провеждат всички изпити – в 4-ти, 7-и, 10-и и 12-и клас, също трябва да бъде концентриран в края на учебната година смятат от съюза на работодателите. Тази година изпитите стартираха на 9 май, с тези на четвъртокласниците, и приключиха на 19 юни с препитването на седмокласниците.

"Тази изпитна гонка трябва да се концентрира в едно и също време към края на годината", заяви Стаматов. Той уточни, че в този период е невъзможно протичането на нормален учебен процес поради ангажираността на педагозите като квестори или с проверката на изпитните работи. За да се промени това, те трябвало да бъдат събрани в рамките на две седмици преди края на учебната година.

От съюза апелират промените да бъдат заложени още в следващата учебна година, когато се затваря цикълът на новите образователни реформи с учениците в 4-ти и 10-и клас. Стаматов уточни, че от ведомството могат да приемат промените и постепенно.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
2
 
4
 
! Отговори
родител преди 4 години
Синът ми с още трима съученика ходеха редовно на допълнителните часове за консултации по математика в училище и бяха доволни от резултатите от матурата. Едно от момичетата от класа, което не ходеше на консултациите, защото е предпочела да си губи времето с приятелки, е имала много малко точки на матурата и е плакала след това. Никой не ви е виновен драги ми седмокласници!
19
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те се сетиха сега точно след матурите да правят нещо, което според мен трябваше да се въведе отдавна. Аз съм ученичка туко-що завършила 7ми клас и не съм от тези на, които им се отдава математиката. И да ви кажа въобще не е лесно. Нямах време да подготвям другите си предмети, защото трябваше да се мъча да я разбера. Не казвам, че на другите им е било лесно и знам, че има много като мен. Така че можеха, да не ни натоварват толкова.
18
2
 
7
 
! Отговори
Бизнесменът преди 4 години
Не е необходимо да се задълбочаваме в математиката като наука, но фундамента е задължително да бъде усвоен. В тестовете за интелигентност почти изцяло е заложено математическото мислене и логика. Всички успели предприемачи, които познавам са нямали проблем с математиката в училище. С учители да, но не и с математиката. Щом тя е свързана толкова пряко с успеваемостта и интелигентността на един човек, има ли смисъл да дискутираме тази статия?
17
2
 
5
 
! Отговори
Бизнесменът преди 4 години
Математиката не е зубрене! По всичко друго може да зубриш. Точно затова винаги трябва да има задължителна матура по математика 7 клас. Трябва да я върнат и в 12 клас. Математиката не е само логика. Тя ни учи на аналитично мислене, а не интуитивното. Това не е музика и рисуване. Всяко дете има математическа мисъл. За съжаление много учители по математика я преподават неправилно и неволно отвращават децата от този важен учебен предмет.
16
2
 
5
 
! Отговори
Рени преди 4 години
До Ивелина и всички, които си въобразяват, че не им е нужна математика: Математиката развива най добре мисленето, Математиката е най последователната и систематизирана наука, без математика щяхме да сме в каменната ера. И ДА най добрите художници и музиканти са били и са невероятни математици . Твърденията ви говорят само, че сте абсолютно ограничени в мисленето си
15
0
 
3
 
! Отговори
Рени преди 4 години
На Европа и трябва рая
14
3
 
6
 
! Отговори
Ивелина преди 4 години
С тая математика, искат да изкарат децата ни неграмотни. Всеки се развива различно- един добър математик може ли да свири на пиано?
13
4
 
12
 
! Отговори
Axxx преди 4 години
Не мисля,че е нужна матура по математика!Както не всеки умее да рисува или не е музикален,така и не всяко дете има математическо мислене!За да изкараш 100 точки на матурата,е нужно да имаш точно такова!Учителите бездействат и разчитат децата да бъдат научени от допълнителните уроци!Системата е сбъркана!
12
4
 
9
 
! Отговори
Някой преди 4 години
Явно понеже е трудна математиката, вместо да я научим, я по-добре да я махнем!
11
0
 
7
 
! Отговори
Института по образов преди 4 години
Много съжалявам за БГ образованието.На който му дойде идея, трябва да се реализира. С единствената цел, ако може децата да не учат. И да сме работната ръка на ЕС. Вече е добре да вземем "равнист" по водещите икономически нации.И да се прави анализ от външни организации, кои промени, до какво в икономически план ще доведат.
10
7
 
2
 
! Отговори
Баш преди 4 години
Как по избор? Я сложете английски, че после всички казват, че "знаят" английския и ходят в чужбина и не могат да се оправят. Даже и в 12-ти клас е добре да сложат задължителна по английски.
9
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Махнете ги тия матури в 4. и 7. клас!Който иска да кандидатства с изпит за гимназия, да се яви на изпит в самата гимназия. Някога беше така. И преди самия изпит учителите в училище провеждаха обучение 1-2 седмици за тези, които ще кандидатстват в профилирана гимназия или техникум. Това обучение беше безплатно. Има добри образователни практики от едни други времена, които забравихте или просто отричате.
8
5
 
24
 
! Отговори
Опс преди 4 години
За да изкарат добри оценки махнаха задължителната матура по математика след 12 клас. Сега и след 7 ще я махнат, само и само на хартия да има добри оценки. Ама без математика накъде? Сега най големия плюс на България са ИТ специалистите, но те са обучени при предходни системи на обучения, при които математиката беше силно застъпена. (Аз имам 756ч математика в гимназията!) В бъдеще не очаквайте да имаме нови ИТ специалисти. Само бакшиши и сервитьорки бълват училищата и университетите.
7
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Матури след 11-ти клас,както навремето.Който има общ успех над мн.добър за 9-ти,10-ти и 11-ти клас се освобождава и толкова.Всичко останало е временно зазубряне на някакъм материл,който в по-голяма част от случаите по-късно не се използва за нищо и никъде!
6
11
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябва да има матури по всички предмети в 7 и 12 клас. Но тъй като резултатите по математика са плачевни, искат да се избира предмета. От друга страна тъй като матурата в 7 клас е по български език и по математика, учителите по тези предмети трябва да взимат по-големи заплати.
5
2
 
26
 
! Отговори
Ванката преди 4 години
То по принцип голяма част от знанията, преподавани в училище, се оказват неприложими и ненужни в живота, но са база за обща култура. Отделно - математиката не е зубрене, а формира на логическо мислене, изграждат се различни мисловни конструкции, въображение, съобразителност, памет, концентрираност... и т.н.
4
6
 
12
 
! Отговори
1234 преди 4 години
В германия от 50 г системата е следната. 11 клас излизат вече с професия, висшисти са под 15 процента, защото не им се налага. Никой не може да си позволи да загубят 11 г от живота на човек и той да не знае нищо! Казва се ефективност от ранна възраст! Всяка друга форма на образование е ала бала. Много *** станаха в мон и тобот най злите
3
18
 
25
 
! Отговори
НИК преди 4 години
Поредните малоумия от наричащи се учители същества. Направо ги съсипахте тези деца, то не са изпити в 4, 7 10, 12 клас, то не са частни уроци в 7 и 12 клас. Направихте така, че учителите седят в училище за да им върви стажа и да взимат увеличените им заплати, а така също и да чакат края на работния ден за да отидат следобяд или сутрин в зависимост от смяната, в която преподават и да дават частни уроци в участните учебни школи, защото преди това не са вложили усилия и не са преподали материала.
2
1
 
34
 
! Отговори
Един преди 4 години
Продължавате с експериментите с децата, а те всяка следваща година са все по-нeграмотни. Как не ви увират кухитe чутyри в Министерството, че ако са добре подготвени няма да има значение как ги изпитвате и няма да ви се налага всяка година да сменяте формата?
1
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Избор - за трети изпит. Както правят в училищата по изкуствата.Какъв сериозен изпит по биология може да има след седми клас? Единствено зубрене!Не че и при матурата биологията не е единствено зубрене, но поне материалът е повече и евентуално а лекари е важно да имат добра механична памет.